Spring naar de inhoud

2

Transparantie: Dit artikel bevat een affiliatelink naar bol.com. Als je via deze link een aankoop doet, ontvangen wij een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Brandende mond syndroom BMS natuurlijke remedies

Een brandend gevoel op je tong, terwijl je deze niet verbrand hebt — dit kan het brandende mond syndroom zijn, ook wel BMS of Burning Mouth Syndrome genoemd. Bij BMS heb je het gevoel alsof je je tong in hete thee hebt gehangen. Bovendien proef je vaak een metaalachtige smaak in je mond. Ik heb er ooit twee weken mee rondgelopen en heb me suf gezocht naar natuurlijke remedies voor brandende mond syndroom. Regulier lijkt er weinig over bekend te zijn en er wordt gezegd dat er geen oplossing bestaat. Toch vond ik uiteindelijk een methode die mij binnen 48 uur hielp — en die deel ik hier graag. read more

7

Iherb goedkope supplementenIk heb een passie voor koopjes. Ik hou van hoge kwaliteit, maar dan wel voor de slimste prijs ingekocht. Zo heb ik dus ook een hele zoektocht afgelegd om een goed adres te vinden voor mijn supplementen & vitamines. Mijn favoriete webwinkel is www.iherb.com. Deze zit in Amerika, maar hanteert hele lage verzendkosten en ze hebben een lage marge. De supplementen zijn soms wel tot 75% goedkoper. Voor de openheid: De linkjes die ik plaats zijn affiliatie linkjes. Dit betekend dat je mij steunt en wij allebei wat korting krijgen als je via een linkje van mij besteld. Ik ben niet benaderd door iherb en beveel ze aan vanuit eigen ervaring en omdat ik er zelf helemaal achter sta.

Mijn favorieten

Ik bestel ongeveer 4 keer per jaar een grote doos met leukigheid. Lekkere tandpasta's, biologische thee, vitamines, amandelmeel en kokosbloesemsuiker. Ze hebben enorme keuze.

fluoridevrije tandpasta

Fluoridevrije tandpasta ($ 3,81) Ik kies ervoor om geen fluoride in mijn mond te stoppen en ook niet in die van mijn kleine, omdat het als een heel slecht idee klinkt om een toxische stof in mijn mondholte te gaan stoppen op dagelijkse basis. En ok, ook omdat bijv. deze Harvard studie aantoont dat gefluorideerd drinkwater voor ontwikkelingsachterstanden zorgt.

 

Chyawanprash Organic India Chyawanprash organic India($12,56) Hier is mijn kleine dol op. Het is een Ayurvedische mengeling van kruiden met honing, gericht op de versterking van je immuunsysteem. Ik biedt het aan als gezonde 'lolly' door een klodder op een theelepel aan haar te geven (het lijkt op dikke zwarte honing).

 

 

5 HTP5 HTP ($15,98) Voor mij een zeer werkzaam middel om te kalmeren en ontstressen. Je moet het niet te vaak nemen, maar na een drukke dag voor je naar bed gaat, helpt mij om sneller tot rust te komen en in slaap te vallen.

 

 

 Voordelen

  • Tot wel 75% goedkoper
  • Hogere concentraties beschikbaar dan in Nederland. Wij bestellen van vitamine D bijv. altijd de sterkte van 5000 IU. In Nederland is de ADH 400 IU. Als je nagaat dat je met een kwartiertje zon op de evenaar al 10.000 IU aanmaakt, vind ik 400 IU aan de veel te lage kant.
  • read more

    Ik heb niets te verbergen Loesje paspoort vingerafdrukIk ga volgende week 4 dagen naar Mallorca! Alleen! Om te schrijven, te badderen, lekker te eten en boeken te lezen. Ik heb er echt zin in en ben benieuwd of mijn momenteel propvolle hoofd daar weer een beetje tot rust kan komen. En of ik dan juist mijn blog weer wat voller kan krijgen. Natuurlijk zag ik precies deze week pas dat mijn paspoort verlopen was. Nu had ik gehoord dat je vingerafdrukken moet geven bij een paspoort. Ik heb me daarin verdiept, want een vingerafdruk, dat vind ik wel heel prive. Mijn naam en adres, dat zijn slechts letters. Dit is informatie over mijn lijf. Het gaat mij te ver.

    Maar ik heb toch niets te verbergen?

    Lange tijd heb ik gedacht: neem gerust mijn informatie, ik heb toch niets te verbergen. Als we op 1 of andere manier een database aan kunnen leggen om de boeven mee te vangen, dan prima. Nu ik me wat meer verdiept hebt in wat er gebeurt met onze privacygevoelige informatie, zie ik dat de overheid mij geen reden geeft om hierin op hen te vertrouwen. Herinner je je het Edward Snowden interview nog? Of je nou verdacht bent of niet, de overheid mag je afluisteren, je mail lezen en ook aan andere landen geven. Daarnaast: er bestaat simpelweg geen systeem wat zulke gevoelige informatie absoluut veilig kan opslaan. Misschien kan het vandaag, maar hoe is de technologie volgend jaar?

    Toen ik bovenstaande bezwaren uitte bij de paspoort ambtenaar (die trouwens heel aardig en nieuwsgierig was), zei ze dat de vingerafdruk slechts op de chip op je paspoort komt en niet opgeslagen wordt in een database. Maar wat gebeurt er nou als je paspoort door de douane in een ander land gescand wordt? Tsja, dat wist ze ook niet.

    Wat zijn je opties als je een vingerafdrukvrij paspoort wilt?

    Dit is simpelweg niet mogelijk. Deze keuze is er niet. Wel zijn er een paar alternatieven:

    • Een ID kaart nemen (niet geldig buiten Europa).
    • Een bezwaarschrift sturen naar jouw burgemeester.
    • Melden dat je de vingerafdrukken onder protest afgeeft.
    • Eisen dat de vingerafdrukken niet opgeslagen worden in een database.

    Voorbeeld: Hopelijk vertrouw jij je partner volledig. Toch kom je op een avond erachter dat hij/ zij al jouw mail gelezen heeft. Ook als je niets te verbergen hebt, is dit waarschijnlijk toch een vertrouwensbreuk. Zo zie ik het ook met de overheid. Ik heb niets te verbergen, maar dat betekent niet dat het hun taak is om zich ongewild mijn privé informatie toe te eigenen. Ze mogen mij wel beschermen, maar graag alleen als ik om die bescherming gevraagd heb. Laten ze het afstaan van vingerafdrukken dus op vrijwillige basis doen, wanneer mensen niet verdacht zijn.

    Ik ben verplicht mijn vingerafdrukken af te geven, anders kan ik niet meer gaan en staan waar ik wil zonder paspoort. Toch kunnen ze mij niet garanderen dat mijn informatie 100% veilig zal zijn. Wie weet immers wat er gebeurt met jouw vingerafdrukken als ze door de douane van een ander land gescand worden? Dan staan ze daar weer in de database.

    Een vrij leven

    Ik hou van een vrij leven. In mijn ogen speelt de overheid daarin zeker een rol: het regelt allerlei hele mooie dingen, waar ik zelf echt helemaal geen zin in heb. Het verzorgt de wegen, bruggen, houdt contacten met andere landen goed, etc. Ik ben er blij mee! Ik vind het alleen niet bij de taak van mijn overheid horen om dingen die bij mijn identiteit en lichaam horen zich toe te eigenen, zonder dat ik dit wil. Helemaal wanneer ik in geen enkel opzicht de wet overtreed. De overheid hoort de burger te dienen. Door meer en meer van je privacy op te geven draait dit langzaam om. Toen ik tegen de paspoortambtenaar zei dat ik graag een paspoort wilde zonder vingerafdrukken bleek dit de ruil te zijn: vingerafdrukken of geen paspoort. Hoe vriendelijk de ambtenaar het ook verwoorde. Ik heb dus geen vrije keuze meer om mijn eigen privacy te kunnen beschermen. Tsja, of ik krijg geen paspoort, maar dat vind ik een slechte deal en nogal een vrijheidsbeperking.

    Wel kunnen ze een ID kaart aanbieden zonder vingerafdrukken, maar daarmee kom je niet buiten de EU.   read more

    3

    Thailand, reistips, wasnotenshampooIk hou van reizen. Veel en ver reizen. In mijn twintiger jaren ging ik vrijwel ieder jaar een paar maanden backpacken. Mijn favoriete bestemming is Azië. Onbezorgd trok ik met mijn fototoestel van Indonesië naar Thailand, naar Myanmar & Maleisië. Nog steeds de beste investering die ik ooit gedaan heb. Laat een tekort aan budget je nooit tegenhouden. Deze investering kon ik zelfs doen als student door wekenlang op rijst leven, te fietskoerieren en af en toe een trouwreportage te doen. Zo leefde ik met een budget van zo'n € 1200,- 3 maanden in Azie. Wat overigens heel goed kan/ kon. Reizen gaf mij als bescheiden opgevoede Oost-Groningse met diepe honger naar avonturen, een grote kans op een open blik. Reizen heeft mij laten zien dat ik autonoom en zelfredzaam ben. En dat er culturen bestaan die de Nederlandse gastvrijheid doen verbleken. Gastvrijheid, niet op de manier van "Hier, neem mijn boodschappenkarretje maar, maar dan wil ik wel jouw € 0,50 munt. Nee, van die gastvrijheid van: Kom hier in mijn hut van 3 bij 4 waar we met z'n 7-en wonen en eet ons beste eten. En ga weg met je geld, je bent onze gast. Snif." Nu heb ik een man en een kind en hou ik nog steeds van reizen: veel en ver. In de praktijk ga ik nu stukken minder vaak en minder ver dan in mijn dromen, maar als ik ga, dan geniet ik als een dolle.

    Zeepnoten, wasnoten, wasnotenshampoo maken, reistips

    Zeepnoten

     Om mijn bagage minimaal te houden, nam ik vroeger mini's mee: mini tandpasta, mini bodylotion, mini shampoo. Afijn, je snapt het wel. Bij elkaar toch weer een maxi toilettas vol. Nu gebruik ik dergelijke misbaksels van de petroleumindustrie niet meer. Tegenwoorden neem ik een stuk of 5 wasnoten mee. In wasnoten zit namelijk een stof die 'saponine' heet. En dat is wetenschaps voor 'zeepachtig verschijnsel'. Dit is een plek waar je wasnoten kunt kopen. Kant en klare wasnotenshampoo kan ook: klik hier.

    Wat kun je met zeepnootschuim doen?

  • Wasnoten doe je in een lege fles of pot met wat water. Ik geef de voorkeur aan een lege ketchupfles, want daar kun je zo lekker zeepnootshampoo mee op je hoofd spuiten. Op vakantie improviseer ik gewoon met wat ik voor pot of fles ik voorhanden heb. Doe een kop water bij je zeepnoot. Laat het weken (minimaal 1 uur). De noot wordt lekker zacht en geeft al zijn zeepachtige goedheid af aan het water. Serieus: als je de fles na een paar uur schudt, dan schuimt het dolle schuim je tegemoet. Komt dat allemaal uit 1 zo'n gerimpeld uitgedroogd wasnootje? Oh jawel hoor! Als je een shampoo met nog meer zeepkracht wilt maken, kook de wasnoten dan een minuut of 10 in 2 koppen water en laat het afkoelen.
  • read more

    46

    No PooIk ben sinds 1 jaar shampoo vrij! Hiermee bedoel ik dat ik mijn haar niet meer shampoo was. De niet shampoo gebruikende mens heeft zelfs een eigen beweging: de no-poo'ers. Het was een jaar van experimenteren, want ik wilde toch wel vol en knisperschoon haar. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op, mijn goede vriend, baking soda. Dankzij dit simpele witte goedje lijkt mijn haar voller, ruikt het lekker en zit er zelfs soms een beetje slag in mijn ueberstijle haar. Ok, je moet heel goed kijken, maar toch!

    Wat is baking soda?

    Er bestaan veel misverstanden over baking soda. Het wordt wel eens verward met bakpoeder. Nu lijken deze 2 stoffen wel aardig op elkaar, maar voor shampoo werkt baking soda het beste.

    zelf shampoo maken van baking soda, no pooEen pakje kost rond de € 1,75. Het makkelijkst is om gewoon op zoek te gaan naar deze oranje rakker in de toko. Of bestel het bijv. hier online.

    Met dit pakje doe ik ongeveer een half jaar. Dat is dus veel shampoo voor weinig!

    Voller haar

    Natuurlijk heb ik door de baking soda er niet echt meer haren erbij gekregen. Besef ook bij alle reclames die je ziet voor voller haar; het aantal haarzakjes dat je hebt ligt vast. Geen enkele shampoo kan ervoor zorgen dat jij meer haren op je hoofd krijgt. Mijn haar lijkt alleen wel voller. Ik had met shampoo alleen op de dag van het wassen vol en luchtig haar, daarna werd het weer slapper en vetter en moest ik het weer wassen. Doordat je talgproductie niet meer zo verstoord wordt door de grove ontvettende werking van shampoo, krijgt je haar een natuurlijk vetlaagje. Hierdoor valt mijn haar luchtiger. Ook gebruik ik een borstel van echt varkenshaar die dat kleine beetje natuurlijke talg over mijn haar verdeelt voor glans en volume.

    RECEPT

    Benodigheden: 1 eetlepel baking soda, 1 mok kokend water, een lege shampoo, of ketchupfles.

  •  Doe 1 eetlepel baking soda in een mok.
  •  Schenk een beetje kokend water erop en roer dit om. De baking soda gaat nu bruisen, roeren dus! Als er na het roeren nog baking soda te zien is, schenk er dan meer kokend water op en roer. Tot alles is opgelost. Dan is er rust en vrede op aarde en in de mok.
  • Doe het in een lege shampoofles, of in een lege ketchupfles (want dat spuit zo lekker op je hoofdhuid).
  • Voor gebruik laat ik altijd wat warm water in de fles lopen. Dan heb ik meer shampoo en voelt het lekker warm aan.
  • read more